Ongelmia ja vastauksia

Paljon on asioita mikä ikäihmistä mietityttää nykypäivänä. Riittää meille kysymyksiä ja me pyrimme hakemaan niihin vastuksia. Jos me emme niihin löydä vastausta, niin viemme myös niitä eteenpäin. Rohkeasti lähettämään nimettömänä kysymyksiänne Ikäihmisten elämiseen liittyvistä ongelmista. Voit lähettää nimettömänä IKNE etusivun alaosasta kysymyksesi meille ja jos et laita niihin yhteystietojasi, pyrimme vastaamaan niihin täällä. 

03.07.2020 TULLUT KIRJE;

Asun Jokelassa Tuusulassa. Olen joutunut turvautumaan kesäkuussa 2020 KeuSoten Aikuisten sos.palvelun neuvontaan kun oman törttöilyn seurauksena olen möhlinyt talouteni kuralle ja sen korjaaminen on todella hankalaa kun olen eläkkeellä ja ikäni puolesta jo ohittanut edes väliaikaisen työssä olon. Laitoin Kelalle Toimeentulo hakemuksen joka tuli takaisin kielteisenä ja siinä neuvottiin ottamaan yhteyttä 16.06 KeuSoten Aikuisten sos palveluun Täydentävän toimeentulohakemuksen asiasta. kuten Kelan haemuksen vastauksessa pyydettiin ja oheen laitoin rasti että minuun ottaisi sos.työn tekijä yhteyden.
Yhteyden ottoa ei kuulunut vaan saapui Viranhaltijan päätös jonka oli tehnyt Toimistosihteeri. (onko hänellä edes ammattitaitoa sos.työn tekemiseen) Sihteerin opinnoissa ei ole sostyöhön kuuluvaa opettelua.. Miksi näin . Odotin yhteyden ottoa sos.työntekijältä ,mutta eipä kuulunut ja omalta osaltani rahattomuus vain painoi yhä enemmän. Päätöksestäohjattiin ottamaan yhteyttä 050 4972382 numeroon Vanhuus ja vammaissos.työhön. Soitin29.06 ja eipä ollutkaan sos.työ ainoastaan vammais asiat. Antoi kuiteskin uuden numeron Aik. sos työn neuvontaan 019 2260402. Eipä ollut ja sieltä taas uusi numero 019 2260403 ei vieläkään olluyt oikea osoite vaan antoi ensimmäisen numeron josta sanoin ettei ole tuokaan oikea vaan pyysin soittamaan sieltä oika asianomainen mulle. Aikaa kulují ja 1.7 soitti joku neuvoja , kuunteli vuodatukseni ja tarkisti tietoni Eläkkeen suhteen totesi että saan loistavan eläkkeen . Johon totesin että onko hänellä minkäänlaista käsitystä edes miten alle 1300 € olisi loistava eläke. Sillä tulee toimeen ilman ylimääräisiä menoja ei muuta. Olen monisairas ja tarvitsen erillaisia lääkkeitä apteekista joihin nyt ei olekkaan varaa .. Lisäksi jotta säilyn hengissä tarvitsen myös ostaa ruokaa. Olen kyllä tyhjentänyt pakastimen ruokasäilykkseistä. Tosin on tuohan on vain hyväksi mutta nekin loppuu sieltä Edelleenkään en ole saannut soittoa aikuis sosiaalityön tekijältä. Ainoastaan neuvojalta. Joten odottelen ja yritän selvityä eläkkeelä maksaen karhuttuja laskuja .Jäänöksenä tyhjä tili ja heinäkuun....... Kysyin neuvojalta Sos.lainaa niin Tuusulasta se on poistettu ja kysyin harkinnanvaraista toimeentulo tukea . Ei sitäkään Tuusulassa ole. joten ompa heikosti Tuusulan sos.puoleta toimet. Mistä johtuu tuo Helsingissä on molempia saatavilla asiakkaileen, mutta Tuusulassa ei . 
Toivottavasti edes puhelin numerot olisi oikeita jotta sais edes ammattiosajat kiinni neuvoa tarvittaessa. Nyt ne ei toimi. ja edeleen odotan tuusulan sospuolelta soittoa...

Ajatuksia kirjeen 3.7.2020 johdosta (kirjoitti Aarno Järvinen)

On ihan totta, että Tuusulan kunnalla ei ole enää mitään sosiaali- ja terveyspalveluja. Kun Keusote perustettiin, siirtyi ensin palvelujen järjestämisvastuu v. 2018 alusta ja kaikki sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaminen vuoden 2019 alusta Keusotelle. Samalla siirtyivät kaikki kunnan sosiaali- ja terveystoimen tehtävissä olleet henkilöt Keusoten palkkalistoille. Joten millään Keusote-kunnalle ei ole enää omaa sosiaalitointa. Helsinki ja esim. Kerava jatkavat edelleen vanhalla järjestelyllä eli niillä kunta vastaa sosiaali- ja terveystoimesta edelleen.

Keusote on valitettavan ”niuho” täydentävän toimeentulotuen myöntämisessä eli noudattaa pilkun tarkan tiukasti alinta lain sallimaa linjaa toisin kuin esim. Helsinki.

Kysyin täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen myöntämisestä Keusoten ns ”road show:ssa” 25.5.2020. Kysymykseni tosin liittyi koronan aiheuttamaan ruuhkaan. Tässä kysymykseni ja siihen saamani vastaus. Kannattaa kiinnittää huomiota  vastauksen viimeiseen lauseeseen:

KYSYMYS: Myöntääkö Keusote täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea, vaikka Kela ei pysty käsittelemään perustoimeentulohakemuksia aikataulussa? Ts. jos henkilö ei ole saanut Kelasta myönteistä toimeentulotukipäätöstä hakemusruuhkan vuoksi, vaikka ilmiselvästi on siihen oikeutettu, myöntääkö Keusote ehkäisevää/täydentävää toimeentulotulotukea, vai jääkö hakija ilman ruokaa ja lääkkeitä?

VASTAUS: KELAn päätösaikatauluja seurataan aktiivisesti alueella eikä tietoomme ole tullut ruuhkaa. Normaali käsittelyaika KELAn päätöksille on 7 arkipäivää, mikä joskus ei ole hakijoilla tiedossa. Tarvittaessa ruuhkatilanteissa voidaan kiirepäätös tehdä täydentävästä toimeentulotuesta. Hakijan ruoan ja lääkkeiden saanti turvataan.

Ensinnäkin Keusoten täydentävästä toimeentulotukipäätöksestä kannattaa kuitenkin valittaa, vaikka en anna kauhean paljon uskoa, että sekään auttaisi, mutta kannattaa viitata, vaikka tähän Keusotelta saamaani vastauksen viimeiseen lauseeseen. Valitus pitää tehdä päätöksessä annetussa määräajassa.

Tuusulan kunnalla on nyt korona-aikana Tuusulan kunnan ikäihmisten palvelunumero 040 314 3160. Numero palvelee arkisin klo 9−16 ja la klo 9−14. Tietoa kunnan ja muiden palveluista. Eli myös sieltä voi kysyä neuvoa.

Tärkeintä on, ettei päästä mitään laskuja perintään. Koska silloin tulevat laskun summan päälle korot ja perintäkulut, vaan neuvottelee kunkin laskuttajan kanssa lisää maksuaikaa ja mahdollisesti osamaksuaikataulun.

Mistä sitten hätäapua. Ensin tulee mieleen kirkon diakoniatyö, jonka toimipiste Jokelassa on Kotikirkolla. Sitten eri järjestöjen ruokajakelut. Ruokajakelua-hävikkiruoan jakelua Tuusulassa ovat toteuttaneet ainakin seuraavat Alepa Kellokoski, Eväskassi ry, Tuusulan seurakunta, Sininauhasäätiö/päivätoiminta, Kunnon Elämä ry, K-Supermarket Jokela. Kaupat ilmeisesti järjestöjen kautta.

Jos Sinulla on sosiaali- tai terveydenhuollon maksuja maksamatta tai tulossa, niihin voi vedota asiakasmaksulain 11 § perusteella, joka sanoo:

Asiakasmaksulain 11 § (13.3.2003/221)

Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen

Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

Palvelun tuottava kunta tai kuntayhtymä voi päättää, että:

1) muitakin kuin 1 momentissa tarkoitettuja maksuja voidaan jättää perimättä tai alentaa 1 momentissa tarkoitetuilla perusteilla; tai

2) maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos siihen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen.”


Yleisiä, kaikille ja kaiken ikäisille tarkoitettuja ohjeita löytyy Tuusulan kunnan kotisivuilta mm seuraavasti: Liittyvät toki korona-tilanteen aktiivivaiheeseen, mutta valtaosin sopivat tähänkin hetkeen.

Kunnan tiedote 03.04.2020 klo 10.05:

Neuvoja taloudellisissa haasteissa yksityisille ja perheille

Koronavirus ja valmiustila koettelevat vakavasti koko maatamme ja myös suurta määrää yksityisiä ja perheitä. Tuusulan kunnan edunvalvontapalvelut on koonnut lyhyen tietoiskun ohjeiksi, miten toimia, kun talous joutuu yht’äkkiä tiukoille esimerkiksi lomautuksen takia.

1. Ota yhteys työttömyystukea tarjoavaan liittoon tai kassaan.

2. Maksa laskuja tärkeysjärjestyksessä. Huolehti ensisijaisesti vuokrasta, vastikkeesta, asuntolainasta, ravintomenoista, sähkölaskusta ja lääkkeistä ja muista arjen kannalta aivan välttämättömistä kuluista.

Puhelin, päivähoito, vakuutukset yms. voivat lyhytaikaisesti odottaa. Mieti, voitko karsia jostain menoista, kuten lehtitilauksista tai viihdepalveluista. Tarkista, onko esim. harrastusmaksuja tarpeen maksaa, jos harrastukset ovat koronatilanteen vuoksi tauolla. 

3. Ota yhteys velkojaan tai laskun lähettäjään ennen eräpäivää, ellet kykene maksamaan laskua. Yritä sopia uudesta maksuajasta.

Monet pankit ovat ilmoittaneet tarjoavansa lyhennysvapaita henkilöasiakkailleen. Yrityksiltä ja perintätoimistoilta löytyy vastuullisuutta, kun kuluttaja pyytää maksujärjestelyjä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

4. Pikavipit ja vakuudettomat luotot voivat olla kallis ratkaisu. Noudata harkintaa näiden suhteen.

Ennen näihin turvautumista kannattaa neuvotella velkojien kanssa ja miettiä muita ratkaisuja. Jos joudut kuitenkin turvautumaan luoton ottamiseen, huomaa, että ennen viime syksynä voimaan tullutta korkokattoa tehdyissä sopimuksissa luottokustannukset voivat olla huomattavan kalliit.

5. Jos tilanne pitkittyy, kannattaa hakeutua asiantuntevan tuen piiriin.

Talous- ja velkaneuvonta palvelee maksutta mm. velkatilanteen kartoittamisessa. Apua talousasioissa tarjoaa myös Takuusäätiö. Molemmat löytyvät netistä.

Talous- ja velkaneuvonta:

Oikeusaputoimistot hoitavat talous- ja velkaneuvontaa. Talous- ja velkaneuvonta palvelee koronaviruksesta huolimatta arkisin klo 8.00–16.15. Voit ottaa yhteyttä mihin tahansa oikeusaputoimistoon asuinpaikasta riippumatta. Keski-Uudenmaan oikeusaputoimisto palvelee: 029 56 60233, keski-uusimaa.velkaneuvonta@oikeus.fi.