2 joutsenta metsälammella
Jokelan Eläkkeensaajat ry Kuva © Risto Hartikainen Create Anneli Koivunen

Avoin kysymys Keusotelle

Julkaistu 24.7.2020

Jokelan ja Kellokosken terveysasemat ja niiden yhteydessä toimivat HUS-labin toimipisteet suljettiin huhtikuun alussa vedoten koronapandemian vuoksi välttämättömiin henkilökunnan siirtoihin. Nyt koronatilanteen helpotuttua molemmat terveysasemat ja laboratoriot on luvattu avata elokuun alussa.
Keusoten tiedotteen 17.7.2020 mukaan HUS-labra Kellokoskella aukeaa maanantaina 3.8. ja Jokelassa 4.8. tiistaina, mutta ne palvelevat vain vuoropäivin ja pääsääntöisesti ajanvarauksella, Jokela tiistaisin ja torstaisin ja Kellokoski maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.
Aiemmin nämä molemmat toimipisteet ovat olleet avoinna viitenä päivänä viikossa. Näin merkittävä toiminnan supistaminen on herättänyt huolta ikäihmisten keskuudessa. Supistukset epäillään tehdyn puhtaasti säästösyistä, koska molemmissa on käyttäjiä on riittänyt ja molempiin tulee potilaita myös naapurikuntien puolelta.
Sosiaali- ja terveysministeriö myönsi Keusotelle valtionavustusta 6,2 miljoonaa euroa palvelujen kehittämiseen. Avustuksista noin 2 miljoonaa euroa myönnettiin Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeeseen ja 4,2 miljoonaa euroa Sote-rakenneuudistukseen.
Tulevaisuuden sote-keskus –ohjelman tavoitteena on mm. palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen. Lisäksi palvelujen laatua ja vaikuttavuutta halutaan parantaa sekä varmistaa palveluiden monialaisuutta.
Jokelan Eläkkeensaajat ry esittää Keusotelle kolme kysymystä:
1. Missä, milloin ja miksi on päätetty Jokelan ja Kellokosken laboratorioiden aukiolojen supistuksista?
2. Avautuvatko Jokelan ja Kellokosken terveysasemat elokuun alussa kaikin osin koronasulkua edeltäneessä toimintalaajuudessa?
3. Miten Keusote aikoo saamallaan avustuksella kehittää erityisesti pienten terveysasemien toimintaa palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantamiseksi sekä laadun ja vaikuttavuuden varmistamiseksi?
Jokelan Eläkkeensaajat ry
Puheenjohtaja Aarno Järvinen
Tiedottaja Anneli Koivunen

Lisäksi olemme olleet yhteydessä HUS-labroihin koko kesän tilanteen muuttamiseksi.

Jokelan labra ollut auki 5/vko ja nyt 2/vko Huima käytön alennus vaikka asukkaita on edelleen yhtäpaljon Jokelassa ja sen ympäristössä kuin aikaisemminkin, jotka käyttivät Jokelan Labran palveluja.

Jokelan Eläkkeensaajat ry Tiedottaja Anneli Koivunen.

Keusote vastaa Jokelan Eläkkeensaajat ry:n lukijankirjoitukseen Keski-Uusimaa lehdessä 25.7.20 ”Kysymyksiä Keusotelle”

Jokelan Eläkkeensaajat ry esitti Keski-Uusimaa lehdessä 25.7.20 kysymyksiä Keusotelle liittyen ikäihmisten palveluihin Jokelan ja Kellokosken terveysasemilla.

Jokelan ja Kellokosken terveysasemat, kuten kaikki pandemian tai kesäsulun vuoksi suljetut terveysasemat, avautuvat 3.8.20. Tämän jälkeen terveysasemilla on saatavilla hoitaja- ja lääkärivastaanotot ja hammashoito normaalisti. HUS Diagnostiikan Keusotelle tuottamat laboratoriopalvelut aukeavat Jokelan ja Kellokosken terveysasemilla hieman supistetummin, mikä johtuu edelleen pandemia-ajasta. Laboratoriopalveluiden tuottamisesta vastaa HUS Diagnostiikka.

Keusotessa on aloitettu jo viime vuoden puolella vastaanottopalveluiden kehittämistyö. Kehittämistyön pohjalta on syntynyt uusi toimintamalli, jonka keskeiset periaatteet ovat asiakastyytyväisyys, hoidon vaikuttavuus, henkilöstön hyvinvointi ja kustannustehokkuus. Tämä malli on ollut käytössä Jokelassa ja Kellokoskella lähes kahden vuoden ajan. Uudessa toimintamallissa asiakas saa oman hoitovastaavan, joka koordinoi asiakkaan hoitoa yhdessä lääkäreiden ja muiden hoitajien kanssa. Asiakas voi olla suoraan yhteydessä omaan hoitovastaavaansa. Etävastaanottotoiminnan lisääminen osaksi asiakkaan palvelua edistää myös hoidon jatkuvuutta ja oikea-aikaisuutta sekä kustannustehokkuutta, kun asiakasta hoidetaan kiinteässä yhteistyössä hoitajien ja lääkärien kanssa. Etävastaanottojen avulla olemme pystyneet turvaamaan palveluiden saatavuuden pandemian aikana myös riskiryhmiin kuuluville asiakkaillemme.

Uusi vastaanottopalveluiden toimintamalli on ollut käytössä Tuusulan alueen terveysasemilla jo lähes kahden vuoden ajan. Tähän mennessä noin 4000 jokelalaista on saanut oman hoitovastaavan omalta terveysasemaltaan. Jokelassa hoidon saatavuus on erittäin hyvä, hoitoon pääsee lääkärille alle viikossa ja sairaanhoitajalle saman päivän aikana.

Palveluiden saatavuutta ja yhdenvertaisuutta on parannettu Keusoten alueella virka-ajan ulkopuolisella puhelinpalvelulla, joka palvelee kaikkia asukkaita jokaisena päivänä klo 8-20. Oman terveysaseman ollessa suljettuna asukkaat saavat hoitaja- ja lääkäripalvelua puhelinpalvelusta ja tarvittavat läsnävastaanotot ohjataan asiakkaan terveydentilan mukaisesti joko omalle terveysasemalle tai Hyvinkään yhteispäivystykseen. Lisäksi Keusote avasi keväällä koronahoitopuhelimen. Myös koronahoitopuhelin on avoinna viikon jokaisena päivänä klo 8-20. Nettipalvelun kautta asiakas voi ottaa yhteyttä terveyspalveluihin vuorokauden ympäri 24/7.

Vastaanottopalveluiden toimintamallin muutos etenee ja kesäkuun alun jälkeen loputkin Keusoten terveysasemat siirtyvät asteittain uuteen toimintamalliin. Sosiaali- ja terveysministeriön Keusotelle myöntämiä Tulevaisuuden sote-keskus hankkeen valtionavustuksia tullaan kohdentamaan muun muassa vastaanottotoiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Jatkossakin haluamme kehittää palveluitamme yhteistyössä asukkaiden kanssa.

Päivi Mäkelä-Bengs
Avopalvelujen vs päällikkö
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä

Päivitetty 29.7.2020

LINKKI VASTAUKSEEN

KEUSOTE VETOOMUS

Julkaistu Keski-Uusimaan VIIKKO-lehdessä 10.6.2020

Jokelan Eläkkeensaajat ry ja Kellokosken Eläkeläiset ry ovat tempaisseet jo monet kerrat nimienkeruulla jonkun epäkohdan puolesta. Niin nytkin, kun Jokelan ja Kellokosken Sosiaali- ja Terveysasemien säilyminen on vaakalaudalla. Säilymisten puolesta päätettiin kerätä yhteisvoimin allekirjoituksia 10.5.2020 alkaen.  Allekirjoitusten keräys loppui 31.5.2020  ja vetoomuksen* ( adressin *) allekirjoitukset 609 kpl  sekä tulleet viestit luovutetaan Keusotelle, sen hallituksen 16.6.2020 kokoukseen, 8.6.2020 Keusoten Kirjaamoon viedyllä Vetoomuskansiolla .

Suurin osa allekirjoituksista tuli ikäihmisiltä tai heidän omaisiltaan Jokelan ja Kellokosken lähimaastosta. Omaisten auttamia allekirjoituksia tuli sähköisesti 13kpl. Merkittävää oli, että kaikki allekirjoitukset tulivat suoraan asemien käyttäjiltä, joka oli kerääjillä toiveena koko keräyksen ajan.  Jotta vain käyttäjät pääsivät allekirjoittamaan, koko allekirjoitusprosessi päätettiin toteuttaa Jokelan Eläkkeensaajien omalla sivustolla, johon Jokelan Eläkkeensaajien Tiedottaja Anneli Koivunen teki tarvittavat alustat sähköiselle allekirjoitukselle. Samalla tehtiin Korona-epidemian takia pienet allekirjoitettavat lappuset, joilla kerättiin manuaalisesti  allekirjoituksia Jokelan ja Kellokosken Kirjastoissa sekä Apteekeissa että Rauta-Jokelassa samaan aikaan kuin sähköisiä kerättiin kotisivuston kautta. Manuaalisilla lappusilla saatiin yksittäiset allekirjoitukset ja näin vältyttiin allekirjoituslistan käyttämisestä, mikä ei ollut Korona-epidemian aikana suotavaa. Kaikki nämä pikkulappuset lähtivät sitten Keusote Vetoomuksen kansion mukana eteenpäin Keusoten hallitukselle.

Yksi silmiinpistävä asia keräyksessä oli, että lähes puolet allekirjoituksista oli manuaalisia allekirjoituksia ja parikymmentä sellaisia, että ihmiset olivat käyneet julkisilla koneilla tekemässä allekirjoituksen, ilman että he omistavat sähköpostia tai sellaista puhelinta, johon voidaan lähettää tekstiviestejä. Tästä voi päätellä, ettei sähköinen tiedotus tavoita puoliakaan ikäihmisistä.  Ylipäätänsäkin näyttää siltä, että sähköisten palveluiden tavoitettavuutta yliarvostetaan Keusoten virkamiesten keskuudessa.

Jokelalaisilla ja Kellokoskelaisilla asukkailla sekä muilla molempia asemia käyttävillä on huoli myös siitä, että nyt kun asemat ovat kiinni, on valtava ruuhka palveluihin niiden avauduttua syksymmällä. Sen takia tuli palautteissa esiin että asemien aukaiseminen jo nyt olisi suotavaa.

Eräs hammaslääkäri kirjoitti vetoomukseen seuraavaa;

”Sosiaali- ja terveyspalvelut tärkeä taajaman vetovoimatekijä, kun ja jos asukaslukua halutaan kasvattaa. Alueen palveluja käyttävät laajasti muidenkin kuntien asukkaat ja näin ollen ainakin 15000 ihmistä. Jos tämä potilas paine siirtyy Järvenpäähän ja Hyvinkäälle ei palvelujen saatavuus hoitotakuun rajoissa tule toteutumaan vaan syntyy jonoja, joita puretaan kalliisti. Näin kävi jo viime kesänä Järvenpään hammashoidossa. Hyvinkään hammashoito jo nyt tukossa ja heikosti organisoitu. Tuusulan hammashoito kuuluisa laadukkaasta hoidosta ja hoitoon pääsystä. Tällä saatu aikaan paljon säästöjä ja terveitä ihmisiä. Lisäksi monet meistä terveyskeskuksen lääkäreistä ja hoitohenkilökunnasta asuu Kellokoskella ja Jokelassa. ”

Eräs pariskunta oli tätä mieltä;

”Päättäjien tulee huomioida kuinka ikäihmiset pääsee liikkumaan vaikka vain Järvenpäähän kun ei ole autoa, Hyvinkäästä puhumattakaan. Julkinen liikenne kulkee harvakseltaan ja sairaana ei jaksa odotella bussia esim. pakkasessa. Vielä olisi toivottavaa että julkaistaisiin rehellisesti nimet ketkä tätä järjettömyyttä ovat päättämässä.”

Toinen pariskunta toi esiin;

”On aivan järjetön ajatus, että hyvin toimiva terveyskeskuksemme pannaan kiinni. Olen 85v ja asunut Jokelassa 24 vuotta, jona aikana palvelut ovat parantuneet nimenomaan terveyden hoidon aikana. On helppoa kulkea kävellen vastaanotolle, jossa kaikki toiminta sujuu osaavan henkilökunnan ja ajallaan toimivan vastaanoton luo. Emme tarvitse kuin röntgenkuvien ottoa Hyrylästä ja oma lääkäri pyörii sujuvasti sekä oma hoitaja on osaava ja turvallinen sekä asiakkaastaan todella huolta kantava. Minua ja miestäni on hoiettu kiitettävästi Antti Harveen ajoista nykypäivään asianmukaisesti ja nopeasti. En voi myöskään kuvitella lapsiperheiden kulkevan harvoin menevällä bussilla tai taxilla kipeiden pikkupotilaiden kanssa esim. Hyrylään. Kun nyt on kävelymatkan päässä koko pohjois-Tuusulan asukkaille hammas-,laboratorio. lasten neuvola-,sosiaalihoidot ja lääkärien- sekä sairaanhoidot ym. Ottakaa järki käteen, kiitos”

Eräs Henkilö tuumasi;

”Ehdottomasti palvelut tulee säilyttää niin Kellokoskella kuin Jokelassakin. Laittakaapa kerrankin malliksi Tuusulan TK kiinni vaikka vain kuukaudeksi, jos bussivuorosta Helsinkiin Hyryläläisille on tullut ylipääsemätön asia kuinka kävisi jos heille tehtäisiin sama joka on tehty Jokela- ja Kellokosken asukkaille. Jo nyt pienestä eläkkeestä ei riitä että maksaa lääkärilaskun siihen lisää tulee 50€ Kela taksista lisää. Kellokosken TK on n. 600m päässä ja ei käynti maksaisi kun sen lääkäri maksun verran.”

Mielipide mikä seurasi monien viesteissä oli, että 70v suojellaan koronalta, mutta kuitenkin heidät  jätetään heitteille terveyskeskusten lopettamisella. Suurin osa heistä ei omista autoa eikä ole ketään kuljettamaan matkoja. Sairaudet ja kontrollikäynnit pitää unohtaa, näinhän heistä sitten päästään eroon, jos ei korona vie.

Vetoomus on nyt viety Keusoten Kirjaamoon ja sieltä se lähtee Keusoten Hallituksen kokoukseen 16.6 käsiteltäväksi.

Kuulostellaan mitä tapahtuu.

Lisätietoja vetoomuksen alkulähteiltä;

Molemmissa paikoissa on lääkäripalveluiden lisäksi  Hammashoitolat, Neuvolat, Sosiaalipalvelut ja HUS-Labrat sekä Fysioterapia.

Jokelan sosiaali- ja terveysasemaa käyttävät niin Nurmijärveläiset Nukarin alueelta kuin Hyvinkääläiset Takojan, Palopuron ja Kaukasin alueelta sekä Kellokosken sosiaali- ja terveysasemaa Järvenpääläiset Haarajoelta ja Mäntsäläläiset Ohkolasta .

Jokelan Eläkkeensaajat ry  Tiedottaja   Anneli Koivunen

Allekirjoitusten keräys loppui 31.5.2020  ja vetoomuksen* ( adressin *) allekirjoitukset 609 kpl  sekä tulleet viestit luovutetaan Keusotelle sen hallituksen 16.6.2020 kokoukseen mennessä. Jokelan ja Kellokosken sosiaali- ja terveysasemien toimintojen jatkumiset molemmilla paikkakunnilla turvattava ja aukaistava mahdollisimman pian vastaanotot.

* Vetoomus ja adressi tarkoittaa samaa asiaa, ne ovat useiden henkilöiden allekirjoittamia julkilausumia asioiden tiimoilta.

Vetoomuksen allekirjoitus teksti alla;

Jokelan ja Kellokosken terveysasemien toiminta on turvattava vauvasta vaariin

Jokelan Eläkkeensaajat ry ja Kellokosken Eläkeläiset ry vastustavat jyrkästi suunnitelmia lakkauttaa Jokelan ja Kellokosken terveysasemat.

Keusoten palveluverkkosuunnitelmassa oleva Jokelan ja Kellokosken terveysasemien lakkauttaminen  on huonosti harkittu, eikä tuo toivottuja säästöjä, päinvastoin kustannukset kasvaisivat. Kumpaakin terveysasemaa käyttää tuusulalaisten lisäksi myös iso joukko asukkaita Mäntsälän, Hyvinkään, Nurmijärven ja jopa Järvenpään puolelta. Siitä huolimatta Tuusulan pisteisiin ainoana Keusoten alueella pääsee hallitusohjelman tavoiteaikaan eli alle seitsemään päivään.

Terveysasemien lakkauttaminen olisi kohtalokasta erityisesti ikäihmisten kannalta, joilla ei ole omaa autoa ja julkisen liikenteen käyttö tuottaa ongelmia. Mutta sitä se olisi myös esim. lapsiperheille neuvolatoiminnan loppuessa ja sosiaalitoimen asiakkaille. Myös koululaiset tarvitsevat hammashoitolat sekä lääkärin vastaanotot omalla paikkakunnalla, jonne pääsee nopeasti koulusta. Siis terveysasemien lakkauttaminen vaikeuttaa sote-palveluiden saavutettavuutta ”vauvasta vaariin”.

Myös huomattava osa Keusoten kaavailemista sähköisistä palveluista jää ainakin ikäihmisten ulottumattomiin, koska läheskään kaikilla vanhemmista ikäluokista ei ole tarvittavia laitteita eikä osaamista niiden käytössä.

Molemmat terveysasemat suljettiin huhtikuun alussa vedoten koronapandemian vuoksi välttämättömiin henkilökunnan siirtoihin. On ymmärrettävää, että tilanteessa, joka yllätti kaikki, piti varautua  turvaamaan koronapotilaiden hoito. Nyt tilanteen tasaannuttua, ei ole enää perusteltua pitää terveysasemia suljettuna, koska tarpeellisia lääkäri- ja tutkimuskäyntejä on jätetty väliin tai siirretty eteenpäin koronapelon takia. Erityisesti ikäihmisten kulkeminen Hyrylän, Järvenpään tai Hyvinkään terveysasemille on hankalaa, mutta pienillä lähiterveysasemilla asiointi olisi helppoa, tuttua ja turvallista. Tilanteesta on muodostumassa aikapommi, joka on jopa vaarallisempi kuin itse koronavirus. Uhkakuvana on palvelutarpeiden ennen näkemätön ruuhkautuminen, jota sitten joudutaan paikkaamaan kalliisti yksityisillä ostopalveluilla. Siksi ei ole perusteltua jatkaa tätä tilapäistä sulkua yhtään pidempään.

Jokelan Eläkkeensaajat ry  / Kellokosken Eläkeläiset ry

Vasemmalta oikealle; Kellokosken Eläkeläiset ry Sihteeri Riitta Tarvainen ja Puheenjohtaja Kirsti Ruislehto Jokelan Eläkkeensaajat ry  Puheenjohtaja Aarno Järvinen ja  Tiedottaja Anneli Koivunen